#WeAreProximus

Het merk Proximus ontstond in 1994 als mobiele divisie van de Belgacom Groep na de lancering van het eerste mobiele netwerk met dezelfde naam. Proximus biedt een uitgebreid gamma van mobiele communicatieproducten en -diensten aan voor particulieren en bedrijven. Sinds september 2014 zijn ook alle vaste lijndiensten (internet, vaste telefonie en digitale televisie) gecommercialiseerd onder het merk Proximus en niet langer onder Belgacom dat als merk uit de markt genomen werd. Proximus is momenteel de grootste mobiele operator in België

To connect everyone and everything so people live better and work smarter

Als telecomoperator staat Proximus met zijn twee voeten middenin de digitale disruptie. De digitale verwachting en behoeften van zowel particulieren als professionelen zijn voortdurend in evolutie. Klanten willen op ieder moment, op gelijk welke plaats en via gelijk welk apparaat toegang tot hun digitale diensten en  -content. Proximus speelt actief en proactief in op die transformatie en heeft de ambitie om de preferentiële digitale service provider te zijn en te blijven van zowel de particuliere consumenten als de professionele klanten. "To connect everyone and everything so people live better and work smarter", is de gebalde samenvatting van die bedrijfsfilosofie. Om die filosofie in de praktijk om te zetten gelooft Proximus er rotsvast in dat de medewerkers het verschil kunnen en zullen maken!

#WeAreProximus

Om de fierheid van de 14.000 werknemers een boost te geven kreeg communicatiebureau Pubmarket! de opdracht om een atypsiche buzzcampagne te realiseren om zo een beweging op gang te bregen waarin alle werknemers participeren. De campagne moest de katalysator worden om een hele serie businessinitiatieven zoals Tuttimus en Bizz All-in vooruit te stuwen en groei te stimuleren, steeds met de klant in het achterhoofd. De campagne #WeAreProximus die oorspronkelijk gelanceerd werd om de naamswijziging van Belgacom naar Proximus te ondersteunen, moest een tweede leven krijgen, geworteld in het DNA van Proximus en als keren van de digitale transformatie van Proximus. Meer dan louter een sensibiliseringscampagne, bijzonder ambitieus dus!

De strategie laat zich samenvatten in volgend statement: "We zijn er fier op dat we Proximus zijn: we geloven dat we de juiste dingen doen, kennen onze proposities & aanbiedingen, gaan geen enkele uitdaging uit de weg en zo gedragen we ons ook." De kernwoorden 'believe, 'know & address' en 'act' zijn de drie pijlers van deze strategie.

Watch Video

De Pubmarket! approach

Proximus weet dat zijn werknemers ervoor zorgen dat mensen zich kunnen connecteren, op ieder moment, waar ze ook zijn. Ze zorgen ervoor dat de Proximus klanten beter kunnen leven en slimmer kunnen werken. Ze houden de vinger op de pols. Maar zijn ze ook bereid om nog een stap verder te gaan? Daarom ging Proximus samen met Pubmarket! op zoek naar #WeAreProximus Officer(s) die bereid waren om de uitdaging aan te gaan om alle collega's de ultieme 'click' te laten maken me talles waar Proximus als dienstverlener voor staat.

De eerste stap was de creatie van de vacature: "Wanted: #WeAreProximus Officer(s)". De omstandige job description werd gepost doorheen alle owned media van de Proximus community: de jobpartal, het intranet, de mediascreens aan trappen en in de liften, per mail en via posters enz. Alle kandidaten konden hun persoonlijk verhaal delen en solliciteren voor de job via het dedicated platform weareproximus@proximus.com.

Voor de lancering van de interne communicatiecampagne #WeAreProximus organiseerde Pubmarket! op 21 juni - het begin van de zomer - het startevent in de Proximus-torens in Brussel. CEO Dominique Leroy stelde de Officers voor en lanceerde de eerste challenge: "Zorg dat alle klanten tevreden zijn over hun vaste internetverbinding en televisie". Er was een live connection met Proximus in Antwerpen en Luik en het hele event werd live gestreamd zodat alle operationele werknemers in Namen, Luik, Antwerpen, Gent, Hasselt of waar ze ook zaten het event live konden volgen. De lancering werd ook gedeeld via Facebook en Twitter en op hetzelfde moment ging de dedicated website weareproximus.be live met gedetailleerde informatie.

De tweede challenge viel samen met de start van de Tuttimus en Bizz All-in campagnes in oktober. Pubmarket! lanceerde deze tweede challenge - overtuig uw netwerk van vrienden, familie, relaties, sportmakkers om te switchen naar Tuttimus / Bizz All-in - via dezelfde technieken: event en livestream.

De Officers werden gevolgd door een cameraploeg om een dag in hun professioneel en persoonlijk leven te vatten in een reality-TV formaat. iedere reportage werd afgerond met een call to action & challenge naar de collega's om hun voorbeeld te volgen. Alle werknemers kregen regelmatig updates over de commerciële resultaten van de campagne via mails, infografics en de dedicated website.

Resultaten?

De twee events waren trending op Twitter in België, zowel op 21 juni, als op 17 oktober. Twee keer scoorde de hashtag #WeAreProximus een derde plaats. En de concurrentie was niet min: het EK-voetbal met de razend populaire Rode Duivels en terreurdreiging in het Brusselse shopping center City2. Het mobiele dataverbruik in de proximustorens steeg tijdens de events met bijna 30% en het intranet registreerde telkens meer dan 5000 extra hits in vergelijking met de weken voor de events.