In een 2de fase werd er een interne digitale audit opgezet door interviews met stakeholders en een complete analyse van alle bestaande Rio Tinto websites (20 in totaal) uit te voeren. De volgende stap: Pubmarket! voerde een uitgebreide externe audit uit van de verwachtingen van alle betrokken stakeholders (consumenten, externe business partners, media, ...). Op naar de volgende stap! Vervolgens werden de resultaten gepresenteerd tijdens een bestuursvergadering, gefinaliseerd en samengevat in een complete brand key die alle aspecten van het merk omvatte inclusief de definitie van de merkessentie. Deze werden geïntegreerd in de nieuwe brand guidelines die gecreëerd werden door Pubmarket!. Nadat de visie duidelijk werd gemaakt, kon Pubmarket! starten aan de digitale merkstrategie achter 'Diamonds with a StoryTM'.
1 platform, 3 doelgroepen
Eén van de belangrijkste inzichten uit de eerste analyse was de vraag naar één centraal content platform. Bestaande websites werden geschrapt en er werd één centraal platform gecreëerd en gesegmenteerd volgens de drie verschillende doelgroepen: fabrikant, retailer en ontwerper. Maar ook volgens drie verschillende geografische en culturele regio's: de Verenigde Staten, India en Greater China. De nieuwe website bestaat uit een statisch gedeelte gebaseerd op het 'Diamonds with a StoryTM' concept en een gedeelte met dynamische content die maandelijks een update krijgt. Het platform heeft steeds dezelfde structuur voor de verschillende doelgroepen maar elk land heeft een lokale aanpak in termen van look & feel, tone of voice en berichtgeving. Er is ook een maandelijkse editorial bestuursvergadering met de Rio Tinto Diamonds vertegenwoordigers van de VS, India en China om de inhoud van de content voor de komende maanden te bespreken. Hierna coördineert Pubmarket! met lokale copywriters: zij creëren gepaste visuals, video's, infographics enz. om zo uiteindelijk de digitale content tot leven te brengen door ze in het content management systeem van de website finaal te implementeren.
Als het kind geboren is begint het echte werk
Om ervoor te zorgen dat er voldoende verkeer naar de website komt, werd er een digitaal ecosysteem ontwikkeld. Content speelt een grote rol in dit ecosysteem: het doel is natuurlijk om een breder publiek aan te trekken op het 'Diamonds with a StoryTM' platform met degelijke content. Er werden diverse kanalen gebruikt: e-mail marketing, social media marketing, Search Engine Optimization en Search Engine Advertising maar ook online en offline reclame, PR en andere offline communicatie tools (brochures, events, trade shows,...). Een kanaal-specifieke, strategische en tactische aanpak werd ook voorgesteld per kanaal en deze wordt nu geïmplementeerd.